TheVisual o1

Dette er en fagblogg i Visuell Kultur og Samfunn. I dette faget lærer vi hvordan arkitektur og kunst påvirker oss. Her skal jeg legge ut beskrivelser og oppsumeringer av hva vi gjør i timene.

11 januar 2010

Under undertrykkelse og krig opp gjennom tidene har det vist seg at folk får en trang til å skildre krigens ødelegelser og død på sin egen måte. Dette kan skje gjennom skuespill, litteratur, sang og mye mer. men kunst har alltid vert først i rekken til å skildre krig eller urettferdighet. Kansje dette er fordi kunstnere er litt mer politiske bevisste enn andre og vil gi et realistisk bilde av hva som har skjedd. Kunst er også en måte å formidle et budskap på. Her hører man ikke, dette er ikke noe tilscenesatt men ekte skildringer. Spesiellt realistiske malerier gir et sterkt bilde og det er lite rom for personlige tolkinger. Man blir server det ekte og ikke det som har blitt hørt eller sett, eller tolket av hundrevis før. Kunstneren  N. Prisekin har lagd et veldi realisktisk maleri. Dette bildet er malt i 1941 og skildrer en hendelse fra Den sovjetiske krigen.




På dette bildet ser vi to hester, en ødelagt kjerre, røyk og fly som svever over. Vi kan også skimte et diffust landskap bak all røyken. Vi ser at hoppen på bildet, eller den store hesten, ligger på bakken, enten død eller skadet, mens føllet står igjen. Utrykket  til føllet er fult av redsel, panikk og fortvilelse. situasjonen skal sikkert forestille rett etter en bombing. Man er vant med å tenke på ødelagde byer og bygninger og hvor mange folk som er gått tapt i en bombing. Dette bildet skildrer en litt annen situasjon. Hestene tilhører kansje en fattig bonde som har blitt utsatt for krigen. Hestenes utrykk og den triste situasjonen med at føllets mor har dødd river på hjertestrengene og viser at noen som har absolutt ingenting med krigen å gjøre blit også påvirket av den.

Kunstneren har først og fremst brukt en samling av duse farger, spesiellt i bakgrunnen. Dette påvirker stemningen i bildet. Dette er ingen gla og livlig skildring men trist og håpløs. Føllet, den mest positive formen i bildet er malt i en rødbrun gyllen farge, og dette får det til å skille seg ut fra resten av bildet. det står også i det gylne snitt. Føllet skaper også en lodrett, høyreist virkning i komposisjonen, mens hoppen skaper en lodrett linje i midten av bildet. Kjerren skaper også diagonale linjer som fører blikket først bort til føllet, og så oppover i himelen, mot flyene. Dette bidrar til at det er mye bevegelse og dramatikk i  bildet. Kunstneren har også valgt å sette fler fly in himmelen. Dette  gir bildet dimensjon og de dusene fargene fremhever føllet enda mer. Bildets motiv og utforming passer bra med samtiden. Hester ble sikkert brukt lenge i sovjetunionen blandt fattige. Både som transportmiddel og arbeidskraft. Flyene ser også samtidsriktige ut. Utformingen er naturalistisk og klassisk.

Laila

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar