TheVisual o1

Dette er en fagblogg i Visuell Kultur og Samfunn. I dette faget lærer vi hvordan arkitektur og kunst påvirker oss. Her skal jeg legge ut beskrivelser og oppsumeringer av hva vi gjør i timene.

30 november 2009

Propaganda før og nå...




Propagandakunst er kunst som vil formidle en mening, en politisk retning eller påvirke tankegangen din på en veldig direkte måte. Denne typen kunst er vanlig under krigstider, et diktator regime, revolusjoner, valgkampanjer eller andre forhold der samfunnet blir undertrykket eller gjennomgår store forandringer. Propagandakunst har sin egen særegen stil som fremstiller det "emnet" som blir reklamert for som opphøyet, hellig, vakkert og positivt. Dette kan være for eksempel en person (Che Guevara), en ny samfunnsordning (kommunisme) eller støtteobjekter (support our troops). Propogandakunst var ikke et negativt ladet ord før 1 og 2. Verdenskrig, men blir nå sett på som en hjernevaskingsmetode. Vi har fortsatt propagandakunst i samfunnet, men det blir brukt på en litt annen og kansje litt mer distre måte, som for eksempel ved valgkamper. Propagandakunst hadde sin gullalder på tretti og førtitallet, og spesielt under andre verdenskrig. 




Her er flere eksempel på porpagandakunst. Virkemidlene brukt her er den positive framstillingen av objektet som reklameres for. Fargen rødt går også igjen, ikke bare på de kommunistiske plakatene men også andre. Dette er fordi rødt er en veldig mektig og autoritær farge som er aktiv og man legger merke til.




Her ser man også et kjent virkemiddel i propoganda som er å fremstille det ideale mennesket, eller lederen over en en revolusjon som en opphøyet figur. Nesten som en gud. På plakaten til høyre ser man idealet i Hitlers øyne, en høyreist blond frisk ungdom fremstillt som autoritær og mektig. På det venstre bildet ser man friske kinesiske mennesker som jubler for lederen deres Mao Zedong. Utrykket til diktatoren er ser noe strengt og autoritært ut, men han har også et snev av vennlighet og brorskap i det. Denne farsfiguren var også en populær måte å fremstille en leder på. 






Ny propagandakunst


Propagandakunst er ikke noe som hører til i fortiden. Selv om den ikke blir brukt på samme måte som på førtitallet med utskjelling og generalisering av fienden så har porpagandakunst idag brukt til å påvirke folks meninger og synspunkt på ting. Et godt eksempel er Obama plakatene fra valget i USA i 2008. Disse fremstiller Obama som en opphøyet fihur og noen som kan fikse alle verdens problemer. Man kan spørre seg om karikarturtegninger og tegneserier er propaganda også. Her er kansje tegneren, eller avsenderen nøytral, men det har et visst budskap som skal påvirke holdningen din. Tegneserier bruker også mange av de samme virkemdlene til propaganda plakatene som latterligjøring, generealisering/fordommer, utskjelling av fienden, forverring av situasjonen, feilinformasjon og mye mer. 


Eksempel på propaganda i Norge. Denne er fra Rød Ungdom.


Obamas Ansikt prydet flere tusen av disse plakatene. Her har vi ham fremstillt Nermest som en gud som skal redde det Amerikanske folket. Ser man likheten mellom de gamle plakatene fra Kina og Russland?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar