TheVisual o1

Dette er en fagblogg i Visuell Kultur og Samfunn. I dette faget lærer vi hvordan arkitektur og kunst påvirker oss. Her skal jeg legge ut beskrivelser og oppsumeringer av hva vi gjør i timene.

22 november 2009

Yann Artus Bertrand

Siden vi har om kunst under krig og undertrykkelse på skolen akkurat nå, tenkte jeg et jeg kunne ta et lite avbrekk fra miljøaktivistene og protestgruppene med å skrive et lite inlegg om favorittfotografen min, Yann   Arthus Bertrand. Den første boken hans fikk jeg da jeg var elleve eller tolv år gammel og dette var en bok om hunder, illustrert av Bertrand. Jeg hadde totalt dilla på hunder, men i dette tilfellet var det bildene hans som kapret fasinasjonen min. Jeg studerte hvert eneste nøye og allrede som elleve/tolvåring så jeg den bemerkelsesverdige måten han kapret et øyeblikk og brukte lyset på. Franskfødte Yann Artus Bertrand er også en miljøaktivist, men velger å fremstillle seg selv på en litt annen måte. På begynelsen av 90 tallet begynte han et prosjekt sammen med UNESCO hvor han fløy rundt hele verden, og dermed tok bilder fra et helikopter. Det ble kallt "The Earth from Above" projekt. Han vil fremstille hvor vakker jorden er og hvor mye vi har å miste, istedet for skrekkbilder av stigende vannstand og trær som blir fellet. Dette er også en måte å aktivere folk på. Vist man viser dem hvor mye som er i fare for å gå tapt, istedet for en masse tabeller noen hotshots på et univeritet har sittet og regnet på vil de nå dem på en annen måte. Les mer og se mange fantastiske bilder  på Bertrand sin nettside. Du finner linken øverst ihøyre kolonne...


Her er et eksempel på hvordan han har fanget et øyeblikk. Hestens holdning, hårets plassering og bevegelse og fråden rundt munnen og halsen. Et vakkert fotografi.




Bertrand var fasinert av hvordan hunder og deres eiere ofte lignet på hverandre. Ikke bare i personlighet men i utseende også. Dette illustrerte han ved å lage en hundebok.


Et typisk Bertrand bilde med tanke på lyspillet.


Han har også fotografert gårdsdyr. Han velger å fremheve en natrurlig vakker side med et han tar bilder av. En vanlig fotograf ville kansje bedt noen fjerne øremerkningene mens han vil helst ha motivne sine så realistiske som mulig.





Det frankse folket var et av hans nyere prosjekter. Han tar bilder av helt normale folk til presidenter.









Og så det til slutt det største og mest langvarige prosjektet hans, The World from Above. Disse bildene taler for seg selv. For å se mer sjekk ut nettsiden hans i lenkesamlingen øverst i høyre kolonne.

Laila

1 kommentar:

  1. Veldig spennende at du på eget initiativ har laget et innlegg om en kunstner som har gjort inntrykk på deg.

    SvarSlett